reklama

Fázy vývoja korupcie a klientelizmu

Je možné aby sa Richard Lintner nestal prezidentom SZĽH? Podľa vývojových fáz korupcie a klientelizmu je to celkom reálne...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Na to, že sa zobúdzam každé ráno v kraji klientelizmu a korupcie (ďalej len KK) som si už zvykol aj keď sa s tým stále nedokážem celkom stotožniť. Zodpovedný? Primátor? Župan? Nie tak úplne... Koniec koncov, v každom z nás je to hlboko zakorenené. Vrátane mňa. Dnes už žijeme v dobe, kedy je neslušnejšie nedať lekárovi minimálne fľašu, úradníčke čokoládu, prípadne inú formu „všimného“ ako veci riešiť oficiálnou cestou. Najzákladnejším princípom a prvou fázou KK je získanie určitej výhody vo svoj prospech. Pred dvoma týždňami som si podvrtol koleno na futbale a moja prvá otázka po príchode domov znela: „Koho poznáme na chirurgii?“ Alebo prednedávnom som sa ponáhľal na pracovné stretnutie. Meškal som, keďže sa mi to predchádzajúce stretnutie mierne predĺžilo. Mama mi vždy prizvukovala, aby som sa neponáhľal a radšej prišiel o 5 minút neskôr ako vôbec. Ale zase život ma naučil, že NIKDY nedostanem druhú šancu na „prvý dojem“. A čo môže byť horšie ako meškať na prvé obchodné stretnutie?! A z tohto dôvodu som porušil aj zopár dopravných predpisov. Kto ma pozná vie, že nepatrím k žiadnym cestným pirátom. Čo ale čert nechcel, zastavila ma policajná hliadka. V mojom záujme bolo, aby ma čo najrýchlejšie vybavili, ale hlavne, aby ma trest „bolel“ čo najmenej. A preto som sa s pánom policajtom dohodol na treste „mimosúdnu cestu“. Nestálo ma to málo, ale myslím si že obidve strany odišli spokojné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pracujem v oblasti, kde takmer každý týždeň súťažím o súkromné zákazky, ktoré nie sú podporované štátom. Napriek tomu ich priemerná cena sa pohybuje v zaujímavých číslach. Tu už sa ale KK postupom času posunul o level vyššie, do druhej fázy. Tu sa už niektorí ľudia snažia získať výhodu vo svoj prospech, ale často krát aj formou ohovárania, intríg a klamstiev poškodiť konkurenciu. Tiež sa mi to nepáči, ale časom som si aj na túto fázu zvykol. Našťastie dokážeme tých zákaziek získať poctivou cestou toľko, že to na fungovanie spoločnosti nemá žiaden zásadný vplyv. Možno aj preto som voči tejto fáze KK už imúnny a nemal som potrebu to nejak zvlášť komentovať. Všetci sa to snažili aspoň zakamuflovať a zakryť. Ale už aj táto fáza dosahuje svoj vrchol a naberá nový, oveľa nebezpečnejší rozmer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minulý rok som prehral jednu zo zákaziek. Ja som ju vlastne ani neprehral, pretože sme do súťaže ani neboli zapojení. Keď som sa informoval u člena výberovej komisie na dôvod, prečo nás nezapojili do súťaže aspoň na porovnanie ceny som ale dostal odpoveď nad ktorou som sa pozastavil: „Neboli ste zapojení do súťaže, pretože traja z piatich členov výberovej komisie sa rozhodli a prehlasovali zvyšných dvoch členov, že žiadne ďalšie firmy sa oslovovať nebudú, že oni si už firmu vybrali a aj cenu ktorú dostanú nemusia porovnávať.“ Odpovedal som otázkou, čo s tým mieni robiť?" So zlomeným hlasom len kývol plecami a povedal: „Čo mám robiť keď už sa traja dohodli?“ A tu sa dostávame do fázy, kedy sa nielen prejavuje KK v plnej miere, ale tu už aj ľudia, ktorí sú oklamaní a podvedení len mávnu rukou nad svojim osudom a budú s tým žiť po zvyšok života. Táto fáza vývoja KK nie je ani zďaleka len v „našom biznise“ či našom meste. Tento jav sa vyskytuje čoraz viac už aj v celospoločenskom či celosvetovom meradle. Považujem sa za politického ateistu a preto sa nechcem vyjadrovať k politicky motivovaným štátnym zákazkam. Ale zoberme si napríklad „minulotýždňovú kauzu FIFA“ kde za stomiliónové úplatky zatkli väčšinu dozornej rady a poradcov predsedu asociácie. A o tri dni je znovuzvolený ten istý predseda na ďalšie funkčné obdobie. V príhovore iba kývne pleckami s niečim medzi ospravedlnením a výhovorkou: „Nikto nie je dokonalý...“ A čo svet na to? Znovu sa len mávlo rukou. Veď čo aj, keď bol právoplatne znovuzvolený. Neviem, či za jeho následným odstúpením bolo jeho svedomie, alebo naozaj "strata podpory celého futbalového sveta". Keby ale sám neodstúpil aj v tomto prípade by sa KK dostal už do "tretej fázy" a bol by v podstate verejne potvrdený a spoločnosťou ospravedlnený napriek drobnému šomraniu zopár jednotlivcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Onedlho nás doma čakajú podobné voľby prezidenta zväzu ľadového hokeja. Keďže sa radím medzi aktívnych sledovačov a fanúšikov slovenského športu, aj táto udalosť neunikne mojej pozornosti. Z pohľadu verejnosti je víťazstvo vo voľbách pre Richarda Lintnera taká tutovka, ako pre najvernejších fanúšikov Barcelony výhra vo finále ligy majstrov proti Juventusu. Ale pozor!!! Ešte je tu „stará dáma“. Lepšie povedané „starý pán“. Starý pán Nemeček. Starý pán nie je ani tak myslené na jeho vek, ako na to, že je to „starý“ prezident SZĽH so Širokou podporou najmä v radoch osôb oprávnených vyjadriť svoj hlas vo voľbe nového prezidenta. Ale kto rozumný, súdny a normálny nebude voliť Lintnera? Už asi aj ladár zo zimného štadióna v Nitre vie, že horšie to už snáď ani v našom hokeji nemôže byť a musí prísť zmena. Aj keď je to možno krokom do neznáma. Veď Lintner doteraz riadil asi len mladšieho kolegu v obrannej dvojici Dukly Trenčín a najviac zaujal farebnými ponožkami v štúdiu majstrovstiev sveta v Ostrave (Rišo prepáč, ja si pamätám aj ten nájazd so švédmi v 2002), ale môže to byť nový vietor do plachiet nášho hokeja, ktorý sa trepe ako Michal Martikán v plťke na D1 z Trnavy do Bratislavy v čase pondelkovej rannej špičky. Má za sebou aj silnú podporu či už bývalých, ale aj súčasných hráčov, ktorí už čo to vo svete dokázali. Ale znovu prichádza ten nepríjemný KK a už vôbec by som šance „Juventusu“ nevidel tak biedne. Môže sa stať, že silná pokrová kombinácia KK voľby vyhrá a Rišo bude musieť na svoj ďalší džob počkať do ďalších majstrovstiev sveta. A nám všetkým ostatným, ktorý úprimne fandia nášmu hokeju zostanú len otvorené ústa a súčasť najnovšej fázy KK a tou je mávnutie rukou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále ale budem veriť, že táto fáza naplno neprepukne. Minimálne z dôvodu, že si ani nedokážem predstaviť aká fáza by mohla nasledovať.

Tomáš Hrnčár

Tomáš Hrnčár

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Čítanie blogov ešte nikoho nezabilo! Ale na čo riskovať? Tak neriskuj, hádam prežiješ... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu